Meer jongeren gokken door populaire reclames

Afgelopen zondag was er in het programma ‘Zondag met Lubach’ aandacht voor gokcampagnes gericht op jongeren (zoals de campagne van Toto met rapper Donnie als ‘Koning Toto’). Er zouden 110.000 spelers tussen de 18 en 34 zijn bijgekomen door deze en andere reclames. Ondertussen verdient de staat, eigenaar van kansspelen als bijvoorbeeld Toto, hier ook nog eens veel geld aan.

Jongeren zijn risicogroep

Jongeren zijn een kwetsbare doelgroep en extra gevoelig voor gokverslaving.  Jongeren zouden eigenlijk beschermd moeten worden tegen deze gokspelen, in plaats van verleid te worden eraan mee te doen. Daarom zijn reclame gericht op jongeren jonger dan 25 ook niet toegestaan, maar toch blijkt dit veel te gebeuren. Leroy Snippe, behandelaar bij Rodersana en gespecialiseerd in gokverslavingen, geeft aan: “Het risico van deze reclames is dat ze het gokken normaliseren.” Gokverslavingen is een verborgen probleem en harde cijfers van het aantal verslaafden is er niet.

Leroy Snippe van Rodersana was dinsdag 17 december in de uitzending van Radio 1 in De Nieuws BV, waarin dit onderwerp verder besproken werd.  Hier kun je de uitzending beluisteren.

Online gokken in de toekomst

In de uitzending waarschuwt Snippe ook dat er vanaf 2021 veel gaat veranderen als buitenlandse online aanbieders de Nederlandse markt op mogen. “Dat wordt een grote uitdaging voor de overheid”, aldus Snippe. Die nieuwe aanbieders zullen jongeren aan het spelen willen krijgen en daar ook uitgebreid reclame voor gaan maken.”

 

Wil je weten wanneer er sprake is van een gokverslaving? Lees hier meer.